LEAR

Dood paard

Met een anti-patriarchale blik werpt Dood Paard een nieuw licht op King Lear in een tijd waarin oude machthebbers, CEO’s, presidenten en dictators hun greep op de wereld willen behouden en verstevigen. Hoe laat de oudere generatie de maatschappij achter voor haar kinderen? Waarom is het zo moeilijk om de controle los te laten over een wereld waarin zij niet meer hoeven te leven? Wat is waar, wat is fake? Wat is waanzin, wat is wijsheid? Wie is er werkelijk te vertrouwen?
 
Lear is in de winter van zijn leven en besluit zijn rijk op te splitsen en onder zijn dochters te verdelen. De grootte van het erfdeel hangt af van de liefde die de dochters aan hun vader betuigen. De twee oudste dochters, Goneril en Regan vleien Lear en putten zich uit in liefdesverklaringen. De jongste, Cordelia, zijn oogappel, weigert mee te doen aan deze poppenkast en vindt dat haar liefde voor zich spreekt. Daarop ontsteekt Lear in woede onterft haar en verbant haar naar Frankrijk. King Lear is een van de meest complexe stukken van Shakespeare met veel personages en plotlijnen. Dood Paard maakt er een razend actuele en haarscherpe bewerking.
 

Contextprogramma door Florian Hellwig

Rondom de voorstelling LEAR organiseert Dood Paard een contextprogramma dat verzorgd wordt door dramaturg en programmamaker Florian Hellwig. We nodigen specialisten die ons geïnspireerd hebben bij het maken van de voorstelling en ons op een prikkelende manier meer kunnen vertellen over de thema’s die in de voorstelling naar voren komen. 

Hans Jansen is docent aan de Faculteit der Letteren, Engels van de Rijksuniveristeit Groningen. Hij is een groot kenner en liefhebber van Shakespeare en Engelstalig toneel. Ook is hij dramaturg bij het Shakespearetheater Diever en redacteur van de glossy William – een knipoog naar de Linda. Sinds 2013 verschijnt die tweemaal per jaar, ter begeleiding van de befaamde, altijd weer massaal bezochte Shakespeare-voorstellingen in het openluchttheater van het Drentse Diever


Waarom is King Lear de favoriet van Hans Jansen? ‘Daar gaat Shakespeare het diepst. Het stuk bevat spanning, horror, humor en liefde, maar Shakespeare gunt ons niets. Hij haalt van de mens alles weg: macht, liefde, beschaving, zintuigen, kennis en hoop. Om vervolgens na een korte opleving de kijker te confronteren met het onvermijdelijke. Het is het absurdisme van Ionesco, Beckett en Pinter, maar dan in het kwadraat.’

Deze voorstelling is onderdeel van DREAM MACHINE. 

 

Website: viarudolphi.nl

Lees meer
Lees minder

Praktische informatie

Datum & tijd
zo 18 mei 2025
zo 18 mei 2025
20:30 uur
Locatie/zaal
Bovenzaal
  • Deze voorstelling is onderdeel van DREAM MACHINE
  • Contextprogramma 19:30 uur, gratis wel reserveren

Tickets

zo 18 mei 2025 zo 18 mei 20:30 uur
Standaard € 19,50
20:30 uur Standaard € 19,50
Bestel ticketsTickets
Tickets bestellen

CREDITS

Met/door/van: Manja Topper, Tomer Pawlicki, Jorn Heijdenrijk, Yousra Boukantar, Abdelkarim El Baz, Pablo Fontdevila, Ruben Westendorp,en Ramses van de Hurk.
Op het toneel staan: Yousra Boukantar, Abdelkarim El Baz, Manja Topper, Tomer Pawlicki, Jorn Heijdenrijk.
Tekst: William Shakespeare 
Vertaling:  Kuno Bakker, Manja Topper 
Affiche: Kuno Bakker 

Lees meer
Lees minder
Onze nieuwsbrief ontvangen?

Zoeken

Agenda

Pagina's

Laat je inspireren