Dit was het jaar 2025...

Meer dan 210.000 bezoekers kwamen in 2025 naar De Harmonie

In 2025 verwelkomde De Harmonie meer dan 210.000 bezoekers. Zij kwamen samen voor ruim 300 voorstellingen en 70 evenementen. Het resultaat: meer bezoekers, meer vrienden, meer samenwerkingen. De Harmonie bruist.

Samenwerkingen

Dit was het jaar waarin samenwerking niet iets extra’s was, maar een manier van werken. SHIFT ging van start met Podium Explore. We presenteerden concerten met Neushoorn, met onder meer Living Colour en Floor Jansen. En we werkten samen met festivals en partners als NoFF (met Amélie), Arcadia en Explore the North (met Nomadisch Monument), en met het Fries Straatfestival (met BOT). 
 

Programmering

Dit was het jaar waarin grote publiekslievelingen de zaal vulden, zoals Elisabeth, Danny Vera en Nachtwacht. Dit was ook het jaar waarin we bleven verrassen, met ruimte voor nieuwe vormen, nieuwe makers en nieuwe samenwerkingen.

2025 in het kort

  • 300 voorstellingen met 140.000 bezoekers
  • 70 evenementen met 70.000 bezoekers
  • 105 voorstellingen uitverkocht
 
 
Dit was het jaar waarin we opnieuw voelden dat theater meer is dan een avondje uit
 
Het gaat om ontmoeten, tijd voor elkaar, echte verhalen en echte muziek, live. Hier en nu, door echte mensen. Die tastbare livebeleving, samen in één ruimte. Die ontmoeting. En dat zien we terug: ons publiek groeit, verbreedt en verjongt.
Dit was ook het jaar waarin we een nieuwe directeur verwelkomden: Siart Smit. Een nieuw hoofdstuk, met dezelfde overtuiging: De Harmonie is van en voor de stad, en theater blijft iets wat je samen beleeft.
Dit was ook het jaar waarin we niet alleen mensen naar ons toe zagen komen, maar waarin we zelf vaker de stad in trokken
 
Met UIT De Harmonie op de Zuidergracht als start van het culturele seizoen. Met samenwerkingen met onder meer Explore the North, Arcadia, Neushoorn, Fries Museum, Slieker, het Noord Nederlands Film Festival en het Frysk Jeugd Orkest. En met gesprekken en trajecten met Kunstkade, primair onderwijs, BSO’s, Firda en NHL Stenden. De Harmonie is er voor iedereen, alle leeftijden en alle inkomens. Extra inzet tonen we voor mensen die in armoede leven, zodat ook zij mee kunnen doen.

Harmonie Young en Het Avontuur

Dit was het jaar waarin Harmonie Young zichtbaarder werd, met de eerste Young Night. Dit was ook het jaar waarin Festival Het Avontuur een record in verkoop behaalde, mede dankzij een campagne met kinderen uit en om Leeuwarden.
 

Events

Dit was het jaar waarin De Harmonie een huiskamer voor de stad bleef. We waren thuisbasis voor organisaties als Wetsus, Tienskip en het Frysk Jeugd Orkest. We ontvingen 24.000 bezoekers in 5 dagen tijdens het Noord Nederlands Film Festival, een recordeditie. En nieuwe gezichten kwamen binnen bij vieringen en bijeenkomsten zoals Keti Koti, het Suikerfeest en het LNP Café XXL met 200 expats

Participatie

Dit was het jaar waarin meedoen midden in het huis stond. Met meer dan 24 Meemaakactiviteiten, en 9 tijdens Dream Machine. Met structurele samenwerkingen met Quiet Leeuwarden, Sedrana en Comité 30 juni – 1 juli Fryslân, en met communitymomenten zoals Quiet Sinterklaas, Eid-vieringen en de Theatrale Nachtclub
 

Educatie

Dit was het jaar waarin we onderwijs en theater nóg dichter bij elkaar brachten. In totaal bereikten we ruim 4.000 leerlingen. Met hoogtepunten als ArtTrip – God is a DJ (1.141 leerlingen), Kunstmenu – Jeugdstorm (797 leerlingen) en Techniekmenu – Volgspotters (184 leerlingen). Ook werkten we samen met NHL Stenden en Firda, samen goed voor ruim 120 studenten, en verstuurden we een nieuw educatiemagazine naar 150 Friese scholen.

Zichtbaarheid in de stad

Dit was het jaar waarin we vaker naar buiten traden, omdat een theater niet alleen een gebouw is maar ook een rol speelt in de stad. Met UIT De Harmonie op de Zuidergracht als start van het culturele seizoen, en optredens voor de stad, in de stad. UIT De Harmonie bereikte bovendien 110.000 kijkers via Omrop Fryslân.
Dit was het jaar waarin we bewust aanhaakten op wat er speelt. Dit was het jaar van Wij eisen de nacht op, met de boodschap dat iedereen veilig en zelfstandig over straat moet kunnen, ook onze bezoekers. Dit was ook het jaar waarin we zichtbaar waren tijdens Orange the World. En dit was het jaar waarin impact een gezicht kreeg, met Haar voor Hairspray.
 

Een plek voor de jonge stem

Dit was het jaar waarin kinderen niet alleen publiek waren, maar onderdeel van het verhaal. Met de Avontuur-campagne en met momenten waarop jonge bezoekers voor het eerst ontdekten hoe het voelt als een zaal stil wordt en daarna losbarst. Ook in het nieuwe jaar blijft de kinderdirectie een waardevolle toevoeging, als frisse blik op ons programma en ons huis.
 
Dankjewel voor 2025!
We kijken vooruit naar 2026, met zin in nieuwe verhalen, nieuwe ontmoetingen en alles wat live samen zijn kan brengen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Onze nieuwsbrief ontvangen?

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van nieuwe voorstellingen, aanbiedingen en nog veel meer!
Welke nieuwsbrief wil je ontvangen?

Mis niets: het laatste theaternieuws, updates en info over nieuwe kaartverkoop in je inbox.

Een wekelijkse update en tips voor iedereen tussen 12 en 29 jaar.

Aanmelden

Zoeken

Agenda

Pagina's

Laat je inspireren